Hvordan avgjørelser tas i ordlistediskusjonene
Jeg tok nettopp en sjefsavgjørelse i en av ordlistediskusjonene, og da slo det meg at vi ikke har noe veldig fastsatt om hvordan vi tar sånne avgjørelser...
Mitt forslag, som er det jeg har holdt meg til hittil:
Når noen (kan være hvem som helst, f.eks. DU synes at en sak er klar (enten fordi mange svarer er enige, eller fordi få svarer og saken har vært åpen lenge), så skriver man en «da sier vi det sånn»-kommentar og slår fast hva vedtaket er. (F.eks. sånn).
Hvis du har redigeringstilgang til ordlista kan du deretter oppdatere selve oppslagsordet og fjerne merkelappen ord under diskusjon. Hvis du ikke har det, skriv et innlegg på forum slik at en av de som har tilgang kan gjøre det (tror det er John, Odd-inge og meg for tida), eller enda bedre: Bli med i dokumentasjonsgjengen så du kan gjøre det sjøl.
Mao. et litt sånn «stor i kjeften»-okrati (på samme måte som når en gjeng skal ut og spise sammen, og står og hiver resturangforslag ut i lufta til noen tar på seg det tunge ansvaret og sier «Da går vi dit» :-)
...og hvis noen er uenige i en sånn avgjørelse er det jo bare å si fra igjen, selvsagt. Det er bedre at vi får tatt avgjørelser, og noen ganger må ta dem omigjen, enn at alle diskusjoner trekker ut i det uendelige fordi vi aldri får bestemt noe.
Hva synes folk om denne måten å gjøre det på?
- Logg på eller opprett en konto for å skrive kommentarer
- lest 600 ganger
Delicious
Digg
StumbleUpon
Reddit
Facebook

Min mening om dette
Jeg mener at hva vi har gjort hittil er greit. Vi ser på «Fellesordlista for dataord» og hvis oversettelsen der ikke passer til Drupal, så tar vi avgjørelse selv. Hvis et ord får en del +1, og ingen er uenig etter noen dager, da er det avgjort.
Synes ikke at vi trenger å bli så streng i avgjørelsen heller. I ettertid, kan vi også ta diskusjonen om igjen. Men hittil, hadde vi ikke problem med hva vi har avgjort så langt. Hvis man bryr seg, da får vi kommentarer og diskusjoner. Ser ikke noe vits å vente for mer enn 5 personer som blir enige i et ord før vi avgjøre noe.
Det lønner seg også hvis man blir et medlem av dokumentasjonsteamet da. :-) Apropos det, sjekket jeg på søndag Google Analytics, AWStats, og studerte logger for å forbedre "usability" til nettstedet. Anonyme brukere stort sett besøker håndbøkene mest. Bøkene «Om Drupal» og «Installering og grunnleggende konfigurering» får mest besøk mens registrerte brukere er mye på forsiden og direkte til en side de ikke har lest ennå, og så går de tilbake til forsiden for å få oversikt. Jeg synes at siden besøkende bruker mye tid på disse håndbøker, bør de som er interessert til å hjelpe, kan begynne med å forbedre håndbøkene. Vi skal også ha mere blokker for å gi registrerte brukere mer oversikt over siste hendelser, og sånn. Kanskje en ny forside-layout for registrerte brukere for å tilby bedre opplevelse. Kanskje jeg oppretter et nytt forumemne angående disse da.
Så jeg håper at det blir flere som blir en del av dokumentasjonsgjengen for bedre håndtering og vedlikehold av ordlisten og håndbøkene :-)
Litt på siden
Jeg har ingen innvendinger til teksten over. Som regel fungerer gjørokrati og hvis flere har meninger om noe tar vi diskusjonen da.
Jeg ser på http://drupalnorge.no/ordliste/engelsk-norsk at det nå lenkes tydeligelig til http://drupalnorge.no/innlegg/opprett/oppslagsord - flott! Dessverre er det fortsatt lite info om hvordan man skal fylle ut skjemaet. (Det er muligens beskrevet et annet sted, men da bør det i alle fall lenkes til det fra skjemaet.)
Hans
Det er muligens beskrevet et
Nei, dessverre. Vi har ikke noe side hvor det er beskrevet ennå. Hvis du har tid og ork til å skrive en håndbokside om å bidra til ordlisten (http://drupalnorge.no/innlegg/opprett/bok?parent=507) , blir det kjempeflott. Hvis du ikke vet svaret til enkelte ting, kan du lage en template der av ting du vil at siden skal forklares. Og vi kan bare legge til info. :-)
Sv: Hvordan avgjørelser tas i ordlistediskusjonene
Er dette avgjort allerede? Slik at vi kan legge til/redigere håndboksiden angående ordlisten.
Avgjørelser i ordlistediskusjoner
Det jer har beskrevet er (ment å være) en beskrivelse av slik vi gjør det nå, så for min del kan vi godt ta det inn som det er. Så kan vi heller forandre hvis vi blir enige om en annen måte seinere.