Drupal Norge

det offisielle norske nettstedet for Drupal

ubercart vs e-commerce.. mine tanker kring detta :)

har pusla med nettbutikken til jobben og bruker der 5.10 og e-commerce pakka. har etter mye styr frem og tilbake fått en noenlunde fungerende butikk opp og stå.
satt hjemme i helga og hadde lite å gjøre (hehe.. festen som det aldri ble noe av ;) og fant derfor ut at jeg skulle teste ubercart og se hvordan den funka iforhold til e-commerce.

og det ble knusings... ubercart tar ecommerce på de fleste punktene!
jeg nevner feks:
*nettkatalog. uc har et ferdig oppsatt system, bare å legge inn taksonomi ordene du ønsker og vips.. menyen er ferdig laget for deg. ec måtte ha taxonomy_menu for å få noe som funker sånn ca ok. jeg må sette path manuelt på begge for å få det mest mulig lesbart
*administrasjon. uc kommer med en ferdig adminhurtiglink som du putter i en blokk der du vil ha den. dropdown menyer for rask tilgang. i ec bruker jeg nicemenu til nogenlunde samme ting
*attributter på produktene. uc har et system som funker.. ec har jeg gitt opp. er idiotisk å legge inn samme produkt to ganger bare fordi det eksisterer to farger...
*fraktsystem. uc har flere typer fraktberegning som faktisk funker. fastpris pr frakt eller pris pr vektenhet. det burde ikke være umulig å modde ups/usps delen til å funke for norske forhold. hos ec er det kun fastpris som funker.
*addresser. uc lar deg modde i hvilken rekkefølge addressefeltene kommer og hva som er "prefix" til dem.. ec er avhengig av det interne systemet i drupal, hvilket i mitt tilfelle betyr amerikanisert addresse. det er helt sikkert mulig å hacke dette for en med kunnskaper ;)

brmm.. kunne sikkert skrevet flere sider om hvorfor uc er bedre, meeeeeen...

og dette er det eneste minuset jeg kunne finne: produktvisningen til uc funker ikke for meg og det designet jeg har i hodet. jeg skal se om jeg får modda litt på det, men det blir ved neste avlyste fest ;)

når en av dem er klar for d6 skal jeg oppgradere/bytte over til på nettbutikken vår. regner med at det blir d6/uc kombinasjon ja ;)

MrM

Drupal er et registrert varemerke for Dries Buytaert