Drupal i Norge nettverksbygging

En svært viktig faktor i utviklingen av Drupal i Norge er nettverksbygging. For å imøtekomme behovet til Drupal i Norge, ville det være fint hvis vi har to Drupalkataloger. Den første vil være en katalog over norske Drupalnettsteder. Jeg tror vi kan tilpasse det vi har nå for å liste bare norsk-laget nettsteder. Den andre katalogen er for norske Drupalbedrifter og frilansere. En liste (takk til Views) med lenker til en hel infoside av hver bedrift/frilanser er foreslått av Odd-inge. Blir det ikke fint hvis vi har en katalog over de som tilbyr Drupal i Norge med sin egen presentasjon? Det finnes besøkende til vårt nettsted som er på utkikk etter norske Drupalkonsulenter og utviklere. Det vil være enklere for fremtidige kunder å finne oss hvis det er en katalog dedikert til det.

Hvis du er enig, uenig, har noen forslag eller ønsker å være maintainer, speak up!

Helt enig i at vi trenger de

kulviks bilde
14 september, 2008 - 17:30
kulvik

Helt enig i at vi trenger de to listene der. Om du setter opp listene i en eller annen form kan jeg begynne å fylle på info.

Mvh
Thomas

Innspill fra interesserte partier

JohnNocs bilde
16 september, 2008 - 13:24
JohnNoc

Joda. Å sette opp de to lister er ikke problem. Det tar kanskje bare 30 minutter for å opprette nye innholdstyper, kategorier, m.m. og opprette visninger i views-modul. Det jeg lurer på er hvordan vil vi ha det.

Jeg laget noen .psd-filer i går. Jeg tenker at vi oppretter ny(e) høyreblokk(er) for disse som lenker til de katalogene. Det er jo lett å endre navn. Mitt forslag er «Norgeskatalog» for Drupal-drevne nettsteder og «Gulkatalog» for bedriftene/frilansere .

dnorgeskatalog.png   dgulkatalog.png

Navn til tjenester? Hvilke felter skal vi opprette? Taksonomi? Folksonomi? m.m.

Bra initiativ og jeg synes

kulviks bilde
18 september, 2008 - 08:56
kulvik

Bra initiativ og jeg synes ideen er god. Om jeg skal være ærlig så synes jeg kanskje de bannerne ble litt "glorete" og det er noen skrivefeil på dem. Jeg tror kanskje at det å bare bruke "Gule sider" som navn kan fungere bedre enn "Gulkatalog" (det må i alle fall være "Gul katalog"). "Gule sider" er noe alle kjenner igjen og skjønner hva er (spesielt når det står kombinert med drupal-logoen).

I f. eks. Norgeskatalogen så burde vi kanskje fikset opp litt i listevisningen. Det ser veldig rotete ut nå. Det beste hadde kanskje vært om vi hadde lagt til et imagefield på dem slik at alle kunne lastet opp et screenshot av sin site. Da hadde vi kunnet vise screenshotsene i et grid med lenke til siden og lenke til "mer info" under hvert screenshot? (bare tenker høyt her nå).

Enig at de bannerne ble litt

JohnNocs bilde
18 september, 2008 - 10:08
JohnNoc

Enig at de bannerne ble litt "glorete", men er det ikke meningen? For å fange oppmersomheten? Men hvis dere ikke er enige, kan vi selvfølgelig redigere dem. Si fra hvordan dere vil ha dem. Jeg *tror* at jeg har korrigert skrivefeilene nå, kanskje de er gamle bildefiler som ligger i browsercachen (Firefox/IE: Ctrl +F5, Safari:Ctrl+Alt E hehe) men er det fortsatt feil kan dere bare korrigere dem her :-)

http://www.google.no/search?q=Norgeskatalog Er det ikke bra? :-9

Jeg tenkte på «Gule sider» først, men det er et registrert varemerke for gulesider.no. «Gul katalog»? Høres ikke så bra ut egentlig. Kreative forslag?

Skjermbilde-opplasting er en god ide men jeg er litt i tvil over «imagefield»-modulen. Jeg brukte modulen sammen med «imagecache»-modulen på et annet nettsted og jeg synes at det er ikke så bra. Har dere sett modulen til panis og Per Andre (Imce CCK Image)? Jeg har ikke prøvd modulen ennå og jeg vet ikke hvis det er kompatibel med Bueditor som vi har nå. Theming med grid og lenkeplassering er et "piece of cake".

Wikipedia: I desember 2005

Odd-inges bilde
18 september, 2008 - 10:41
Odd-inge

Wikipedia:

I desember 2005 avgjorde Norges Høyesterett at Findexa har enerett til betegnelsen "Gule Sider" brukt om bransjekataloger i Norge.

.

Yrkeslisten? Den gule katalogen?

katalog for bedrifter og frilansere

JohnNocs bilde
18 september, 2008 - 12:40
JohnNoc

dengulkatalogen.png ?

Hva med felter? kategorier? innholdsplassering/grids?

dårlig banner

JohnNocs bilde
19 september, 2008 - 04:52
JohnNoc

Hmmm.. selv om det var jeg som laget siste banneren, kan jeg si at jeg ikke liker den.... ser veldig amatør ut hehe.

Håper å få mer innspill ang. disse 2 tjenester, da.

brukte nok tid

JohnNocs bilde
19 september, 2008 - 16:40
JohnNoc

Jeg brukte nok tid til noe som er faktisk ikke så stor betydning. Nok Photoshop for meg nå. Her er banneret for «gul katalog»-tjenesten.

banner-gulkatalog.png

Nå skal jeg tilbake ti koding. :-)

Banner

Odd-inges bilde
20 september, 2008 - 12:05
Odd-inge

Vil gjerne si at jeg liker banneret. Det er enkelt, men det fanger likevel oppmerksomheten.

Mine meninger om "Gul katalog"

Odd-inges bilde
20 september, 2008 - 12:03
Odd-inge

Foreslår disse kategoriene:

• Tjenesteleverandører
  • Konsulenter

Siden ovennevnte tjeneste er gratis, synes jeg vi bør forlange noe fra disse konsulentene og bedriftene. Mitt forslag er som følger: Blokker

• Siste blogginnlegg
  • Siste bidrag til utviklingen av Drupal i Norge

Dette er hva jeg mener at også bør stå på infosiden til bedriftene og konsulentene. Hvis listene er tomme, bør det stå der "Jeg/Vi har ikke kommet så langt at jeg/vi har bidratt med noe til utviklingen av Drupal i Norge, ennå."

Ville vært fint å høre om hva dere synes om mine forslag.

Tja...

zirvaps bilde
21 september, 2008 - 19:28
zirvap

Jeg har ikke så veldig tro på et sånt krav. Tror bare det fører til at færre folk/firmaer vil føre seg opp på lista, og dermed blir den mindre brukbar for de som er på jakt etter hjelp.

Et firma kan jo utmerket godt være en verdifull bidragsyter til Drupal uten at det nødvendigvis går via Drupalnorge. (Derimot ville jeg nok som kunde vært interessert i å se en lenke fra nettstedet til den/de ansattes brukerprofiler på drupal.org, men det er en annen sak.)

Mhp. katalogen kan det være nyttig å ta med info om hva slags tjenester de forskjellige firmaene/konsulentene tilbyr. Svenskene har en grei inndeling på http://groups.drupal.org/node/13688, den kan jo være noe å ta utgangspunkt i.

De bidrar til utviklingen av Drupal

JohnNocs bilde
21 september, 2008 - 20:11
JohnNoc

Jeg forstår godt hvor Odd-inge kommer fra fordi tjenesten er jo gratis reklame for dem. Men jeg er enig med zirvap:

Tror bare det fører til at færre folk/firmaer vil føre seg opp på lista, og dermed blir den mindre brukbar for de som er på jakt etter hjelp.

Jeg synes at teksten

Jeg/vi har ikke kommet så langt....

er ganske sterk. Enig med zirvap at disse leverandører og frilansere bidrar kanskje til drupal.org og selvfølgelig er det svært viktig. Det betyr jo ikke at de ikke har bidratt til utviklingen av Drupal. Når de tilbyr Drupaltjenester, bidrar de allerede, synes jeg. De markedsfører jo Drupal.

Vi trenger ikke å ha disse blokker, men vi skal bare håpe at de bidrar til de norske håndbøkene frivillige. Det vi kan gjøre er å sende et velkomstbrev til dem som oppretter oppføring i katalogen (trigger.module + actions.module) hvor vi ønsker dem velkommen og hvor vi oppfordrer dem å bidra med artikler til de norske håndbøker og blogge litt. Vi kan også skrive noen setninger om ønske for frivillig bidrag som hjelpetekst når man oppretter en oppføring.

Synes dere?

bruk av skjermbilder

JohnNocs bilde
25 september, 2008 - 01:46
JohnNoc

@kulvik Fulgte ideen din men ikke helt. Alle kan nå laste opp et skjermbilde men det er ike bilde og lenke som er i grid men noden. Skjermbilder er bare stylet i CSS og jeg brukte ikke noe ekstra tpl.php

Sv: Drupal i Norge nettverksbygging

Odd-inges bilde
30 september, 2008 - 22:45
Odd-inge

Hva skjer forresten ang. "Gul Katalog"? Hva er innholdet? Lansering? Håper på mer innspill/tlbakemelding på hva dere vil med det.

Drupal er et registrert varemerke for Dries Buytaert