Oppgradering av Drupal Norge til 6.x

(Edit:25.08.08) Drupal Norge er nå blitt oppgradert fra Drupal 5.10 til Drupal 6.4. Det ble ingen problem i selve oppgraderingsprossesen men det er fortsatt ganske mye ting å gjøre. Vi regner med at alle tilpasninger blir ferdig i løpet av uka. Vi beklager mulige ubeleiligheter dette kan medføre. Takk!

---------------

Jeg tror at vi må snart oppgradere Drupal Norge til Drupal 6.x. Jeg blir vant til Drupal 6.x nå at hver gang jeg besøker adminsiden her på Drupal Norge føler jeg at jeg besøker et utdatert nettsted :-)

Utseendemalen er nå oppgradert til Drupal 6.x.

Vi lager en sjekkeliste av tilleggsmoduler som vi bruker på D5.x her. Finnes det ikke en 6.x-versjon til modulen ennå kan vi diskutere om å vente oppgraderingen av hele nettstedet, deaktivere modulen/funksjonaliteten midlertidig til 6.x-versjonen til modulen er tilgjengelig, eller droppe modulen.

CCK

• Content
  • Content Copy
  • Content Templates
  • Date
  • Date Copy
  • Fieldgroup
  • Link
  • Node Reference
  • Number
  • Option Widgets
  • Text
  • User Reference

Views

• Views
  • Views RSS
  • Views Theme Wizard
  • Views UI

Øvrige

• BUEditor
  • Captcha
  • Code Filter
  • Comment mover
  • Comment upload
  • Custom Breadcrumbs
  • Date API
  • Diff
  • Forward
  • Google Analytics
  • HTML to Text
  • Janode
  • Legal
  • Meta tags
  • Nodetype
  • OpenID
  • Page Title
  • Path Redirect
  • Pathauto
  • Persistent Login
  • Taxonomy Access Control Lite
  • Theme Settings API
  • Token (Påkrevd av Pathauto)
  • Translation template extractor
  • Update status
  • URL list
  • Mail Editor
  • Subscriptions
  • SWFTools
  • User registration notification
  • Workflow-ng
  • XML Sitemap

Det kunne blitt fint å vite hva brukere synes. Finnes det funksjonaliteter som dere ikke vil lenger, eller legge til nye, bare skriv en kommentar.

Dette er lovende

Odd-inges bilde
16 august, 2008 - 12:40
Odd-inge

Har strøket dem som har en 6.x-versjon slik at det blir lettere for oss å se og diskutere de andre moduler.

CCK

• Content
  • Content Copy
  • Content Templates
  • Date
  • Date Copy
  • Fieldgroup
  • Link
  • Node Reference
  • Number
  • Option Widgets
  • Text
  • User Reference

Views

• Views
  • Views RSS
  • Views Theme Wizard
  • Views UI

Øvrige

• BUEditor
  • Captcha
  • Code Filter
  • Comment mover
  • Comment upload
  • Custom Breadcrumbs
  • Date API
  • Diff
  • Forward
  • Google Analytics
  • HTML to Text
  • Janode
  • Legal
  • Meta tags
  • Mail Editor
  • Nodetype
  • OpenID
  • Page Title
  • Path Redirect
  • Pathauto
  • Persistent Login
  • Taxonomy Access Control Lite
  • Theme Settings API
  • Token
  • Translation template extractor
  • Update status
  • URL list
  • Subscriptions
  • SWFTools
  • User registration notification
  • Workflow-ng
  • XML Sitemap

Kommentarer/anbefalinger:

• Content Mover - ikke farlig. Vi kan oppgradere til D6 uten å vente på modulen.
  • Comment Upload - det finnes en dev-versjon.
  • Hva bruker vi «HTML to Text» til?
  • Vi bruker Janode for «Drupal-drevet nettsted». Kan vi bruke CCK isteden?
  • Avinstaller Nodetype og bruk Node Convert isteden.
  • Avinstaller SWFTools og bruk jQuery Media isteden
  • Trigger og Actions finnes i Drupal 6.x-core. Vi trenger ikke workflow-ng.
  • XML Sitemap - det finnes en dev-versjon.

Re: Dette er lovende

JohnNocs bilde
16 august, 2008 - 13:07
JohnNoc
  1. Enig i at vi ikke trenger å vente på Comment Mover.
  2. Vi kan kanskje teste dev-versjonen til Comment Upload?
  3. HTML to Text er en "backport" fra Drupal 6 core. Vi trenger ikke å oppgradere.
  4. Visste ikke om Node Convert til nå. Takk for tipset! Det er jo mye bedre en Node Type da.
  5. Det er bedre å bruke CCK istedenfor Janode, ja. Problemet er, lenkene er en del av Janode. Det vi kan gjøre er å opprette en ny nodetype, nytt lenke-felt som er felles til janode og den nye nodetype, kopier de lenkene til det nye feltet, bruke Node Convert, og avinstaller Janode. Jeg har aldri brukt Node Convert så jeg vet ikke om modulen klarer oppgaven.
  6. Jeg bruker jQuery Media på et D6-nettsted. Vi må omkodere videofiler her på Drupal Norge hvis vi skal bruke jQuery Media.
  7. XML Sitemap er viktig. Vi må sørge for at dev-versjonen kan brukes.

konverter janode til cck

JohnNocs bilde
16 august, 2008 - 15:23
JohnNoc

Det finnes node convert for 5.x også, kanskje vi kan konvertere janode-noder til CCK før oppgradering?

Konverteringen var en suksess

JohnNocs bilde
17 august, 2008 - 15:28
JohnNoc

Konverteringen av janode-noder til cck var en suksess.

Drupal Norge 6.x-sandkassa

JohnNocs bilde
18 august, 2008 - 02:56
JohnNoc

Lekte hele dagen på http://sandkassa.drupalnorge.no. Kopierte hele Drupal Norge til sandkassen og prøvde å oppgradere. Stort sett er det ikke vanskelig å oppgradere nettstedet.

1. Den nye utseendemalen «John's World 2.0» som er basert på utseendemalen her virker som det skal. Jeg gleder meg å bruke den. Suckerfishmenyen må redigeres da...Internet Explorer-feil. Utseendemalen er xhtml 1.0 Strict og CSS2.1.... og "very clean design" (Ta en titt på versjon 1.0 til utseendemalen på http://john.noceda.net). Vi bruker garland til sandkassen. Det blir lettere å se feil når vi bruker en standard utseendemal. Vi bør også lage en .css-fil for mobiltelefoner <style type="text/css" media="handheld">.
  2. Mange lenker virker ikke på grunn av views må konfigureres på nytt. Det bør finnes en lettere «upgrade path» fra views 5.x-1.x til 6.x-2.x. Views ble ikke oppgradert :-( dvs vi må eksportere/importere alle views. Ikke lett med views 1.x til 2.x. Jeg har ikke rørt views.modulen i det hele tatt ennå... kan leke med modulen i morgen.
  3. Custom Breadcrumbs må aktiveres sammen med kjernemoduler eller får vi feil under førstegangskjøring av update.php
  4. Må se på Comment Upload. Eksisterende filer vises ikke selv om modulen ble konfigurert riktig. Se på http://sandkassa.drupalnorge.no/innlegg/forum/innlegg-669. Jeg sjekket install-filen til modulen og databasen. Det ble oppgradert riktig, synes jeg. Må finne hvor feilen ligger!
  5. Det ble ingen problemer med CCK men hvert CCK-felt har egen tillatelse og det er ikke aktivert som standard.
  6. Permalenkene til kommentarer virker ikke. Alle lenker går til «.../comment/3» selv om du vil se på «.../comment/86»
  7. må gjenoppbygge tillatelser.
  8. En del moduler må konfigureres på nytt pga nye filplasseringer, tillatelser, osv.
  9. Endringen i javascript til bueditor. Må redigere «Legg til bilde» og «Legg til lenke» knapper.
  10. med mere

Tester mer i morgen. Hvis det blir ingen problemer med eksportering/importering av views, kan vi kanskje oppgradere Drupal Norge til 6.x i løpet av uka!

Kommentarer?

Views 5.x-1.x til 6.x-2.x. Kalles det oppgradering?!

JohnNocs bilde
18 august, 2008 - 20:25
JohnNoc

Her er instruksjoner på hvordan oppgraderer Views 5.x-1.x til 6.x-2.x. http://views-help.doc.logrus.com/help/views/updating

Det vil si at det finnes ingen "upgrade path" (ennå ihvertfall)! Importeringen fra views 1.x til 2.x er ubrukelig, synes jeg. Det er lettere å lage nye visninger istedenfor å importere de gamle. Her er D6.x versjon til engelsk-norsk ordliste: http://sandkassa.drupalnorge.no/ordliste/engelsk-norsk

2 viktige grunn hvorfor vi ikke skal oppgradere ennå:

• Permalenker i kommentarer virker ikke. Dvs. vi blir straffet av søkemotorer.
  • Comment upload virker ikke

Skal vi oppgradere til Drupal 6.x nå? Eller skal vi vente?

Oppgradere eller ikke oppgradere...

zirvaps bilde
19 august, 2008 - 17:28
zirvap

Vedlegg til kommentarer er jo en kjekk ting å ha. Nå er det ikke så ofte jeg bruker det, men i ordlistediskusjonene er det iblant greit å kunne legge ved skjermdumper. Jeg ser det finnes en 6.x-dev-versjon av http://drupal.org/project/comment_upload, og at Heine ber folk om å teste (http://drupal.org/node/294164), så hvis du har tid og ork kan det være en ide å prøve den ut i sandkassa. Så kan du se om den er solid nok, evt. bidra med bug-rapporter hvis det er noe som ikke virker.

Mhp. konvertering av views veit jeg ikke hvor mange visninger som dere må konvertere for hånd. Det kan jo fort bli en temmelig stor jobb, men det merker jo ikke vi vanlige brukere noe til :-)

Jeg har noen nettsteder selv med en del tilleggsmoduler som jeg lurer på å konvertere, men jeg har ikke helt fått tatt meg sammen til å teste ennå.

Re: Oppgradere eller ikke oppgradere

JohnNocs bilde
19 august, 2008 - 17:49
JohnNoc

Det er 6.x-dev-versjon av http://drupal.org/project/comment_upload som vi bruker. Det er allerede installert i sandkassa. Jeg ser ikke noe problem med opplasting av nye filer som vedlegg i kommentarer. Problemet er de gamle filer som vi har lastet opp fra før. Etter oppgradering til D6, vises ikke dem lenger på kommentarene med vedlegg.

jeg skal skrive en bug report til Heine om feil ved oppgradering.

32 tilpassede visninger

Drupal Norges bilde
20 august, 2008 - 22:06
Drupal Norge

Er 32 visninger mye? 1-dagsarbeid kanskje.

innlogget som admin

JohnNocs bilde
20 august, 2008 - 22:09
JohnNoc

oops... jeg holder på å ta en backup derfor jeg var innlogget som admin.

oppsett av DN

hassan74s bilde
19 august, 2008 - 18:32
hassan74

Da jeg oppgraderte nettstedet mitt var det ikke vanskelig...men nettstedet mitt var ikke satt opp så komplisert som Drupal Norge.

Jeg vet ikke om hvor mange sider dere bruker views. Jeg tror at det er ganske mange... Sidene: Mine deltagelser, Mine bidrag i ordlisten, Mine håndboksider, Mine saker, Mine supporthenvendelser er jo sikkert views og det er bare dem som er på navigeringsblokken. hmmm..ordlista..forside? Mye å gjør! :-)

Lykke til hehe. Sikkert klarer dere det!

Sv: Oppgradering av Drupal Norge til 6.x

JohnNocs bilde
20 august, 2008 - 22:13
JohnNoc

24.08.08 (søndag) skal vi oppgradere! Jeg skal skrive et annet innlegg på forsiden slik at alle vet at Drupal Norge blir offline hele dagen.

@Odd-inge: Vi bør ha et møte før lørdag.

Sv: Sv: Oppgradering av Drupal Norge til 6.x

hassan74s bilde
23 august, 2008 - 12:18
hassan74

dette er spennende!

Drupal er et registrert varemerke for Dries Buytaert