Ingen e-poster sendes ut
Da har jeg fått et problem servert direkte i fanget.
På Kjelsås ILs sider (8 stk med Drupal 6) stoppet plutselig utsendelser av e-poster opp når noen registrerer seg eller sender inn via webform. Har fungert bra hele tiden inntil det siste.
Hendelse i det siste:
oppgraderte serveren til PHP 5.3.14, men på grunn av andre installasjoner (phpScheduleIt v1.1.1) fikk store problemer satte jeg det tilbake til PHP 5.2.17.
Men fortsatt funker ikke e-postutsendelsene på registrering og webform. Kan det være noe med pHP-versjonen? Eller må jeg lete andre steder.

Jeg regner med at du har sjekket feil-loggen til nett-tjeneren? Ikke alt som havner i Watchdog-loggen i Drupal. Hvis du ikke finner noe, må du sjekke epost-tjeneren - er meldingene i køa (til epost-tjeneren)? Til slutt kan du sjekke om epost-tjeneren har prøvd å sende meldingen - se /var/log/maillog eller tilsvarende.
Aller først kan det være greit å finne ut om feilen ligger i Drupal, i PHP eller i epost-tjeneren. Her er et enkelt script du kan bruke for å teste mail-funksjonen i PHP:
<?php$to = "myself@mydomain.com";
$subject = "Test";
$body = "Test of mail function";
if (mail($to, $subject, $body)) {
echo("<p>Message successfully sent!</p>");
} else {
echo("<p>Message delivery failed...</p>");
}
?>
(Bytt ut myself@mydomain.com med din egen epostadresse.)
Litt naivt spørsmål kanskje, men hvordan bruker man skriptet?
Skal begynne å se på det snart.
Har ikke noen tilgang til logger på serveren (netbox) men etter en test på alle sidene så er det 2 sider som faktisk funket som de skulle. Så her er det nok noe i noen moduler som har skjedd.
Da blir det litt lettere å finne ut av. (håper jeg)
Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
Så fremt du har aktivert filteret for php-kode, kan du bare opprette en ny side med inndataformat php-kode og lime inn scriptet der. (Sett siden som upublisert, sånn at ingen andre forvirrer seg inn på den.) Dette sender deg da en test-mail hver gang du går til denne siden.
Du kan også lagre scriptet som en egen fil, f.eks mailtest.php, og laste det opp til serveren med FTP.
Hvis du får sendt epost fra andre sider på samme server, regner jeg med at feilen ligger i Drupal, og ikke i PHP eller epost-tjener.
reswild: Fikk ikke PHP-skriptet til å fungere. Men jeg fant feilen. Noen moduler var ikke aktiv lengre, og trengte i tillegg oppdatering, spesielt "Autoload" som måtte opp til siste versjon for å følge med "Mail System" og "Html mail" (var deaktivert). Etter å ha aktivert og oppgradert modulene virket alt igjen.
Ett stor spørsmål, hvordan kan moduler deaktivere seg selv? Var bare på enkelte sider, og jeg er den eneste som har tilgang til installasjonene.
Noen moduler vil deaktivere seg sjøl hvis andre moduler eller PHP-funksjoner som de er avhengige av ikke lenger er tilstede.
Ok og takker. Da får jeg sove i natt også :-)
Har lurt på dette for det har skjedd før også.