Sliter med siste del av installering
Hei jeg sliter med å installe Drupal på mitt webområde. Har et eget domene som jeg hoster på en NAS-disk. Går greit å installere phpmyadmin, opprette database og bruker med rettigheter. Installering av Drupal ser også til å funke, helt til siste del, kommer aldri inn til innlogging siden(velkommen til Drupal...)
Fått tre ulike feilmeldinger:
1) Page not found (hellandsjo.net/drupal does not exist.
2) Oppstått en uventet tjener feil (server error 500)
3) Blank screen (white death eller hva det kalles.
Har prøvd å installert via Synology Nas one click (pakkeprogram) og manuelt direkte inn på Web-mappa mi.
Har fulgt guidene til, både til Drupal 7.15 og Drupal 6, engelsk og norsk.
Går greit å installere Joomla og Wordpress, men ikke Drupal... blir noe tullete snart, da dette er 5 kvelden jeg bruker på dette(inkludert sene nattetimer)....:( Er det noen som veit råd?
Beste helsing, ny forumbruker!
Hellandsjo

Ang. punkt 3
Hvor stort er minne på serveren der du har installasjonen? Drupal er minnekrevende, og jeg mener en basis installasjon bør minimum ha 64 MB. (kan vel også gå med 32 MB?)
Her er en liste over serverfeil
Drupal->Error messages
Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
takk for svar!
Serveren har 1 GB minne.
http://www.synology.com/us/products/DS411+II/spec.php/
Det burde ikke være noe problem med minne, da Drupal er i pakkesenteret til min NAS-disk.
Har lest serverfeilene og drupal sine tips, men kommer ikke videre... skal sies at jeg er rimelig fersk på dette.... Har prøvd å installere i /web/drupal og direkte inn i web-mappa. Mistenker det er noe med rettigheter etc.. men her er jeg blank
Har det noe å si at eier på Drupalfilene i web-katalogen ikke er den samme som i databasen??
Dette er en lokal installasjon? Da er jeg også rimelig blank. Kjører normalt alt på webhotell.
Men jeg samme feil ved flytting av en side pga. feil i "settings.php".
Når du installerer, er settings.php skrivbar for alle brukere, eller kun for din bruker? Drupal "snakker" via webserverens bruker under installasjonen, derfor må serverbrukeren ha skrivetilgang. Kan sette til 777 under installasjon, men husk å sette 755 etterpå.
Ellers må det vel kunne skrives til sites/default/files-folderen og dens undermapper. (Sjekk også at files-mappa er der!)
Etter installasjonen: "settings.php" bør ha "444", eventuelt "644". Hos meg står de på "444".
"Alle" mappene har "755"(skriverettigheter for "eier") eller "555" som kun er leserettigheter og "kjør". Hos meg har "default-mappa "555", mens "files"-mappa har "755".
Har "deafult"-mappa mi feil cmod? Har ikke merket noe spesielt. Og dette har blitt satt automatisk.
Hopp, ja den var jeg litt kjapp på... Kjører 444 på settings.php selv! Likeså 555 på default og 755 på files. :)
Men, jeg har hatt problemer under installasjon et par ganger med at files ikke har vært skrivbar. Derfor kommentaren om files. :)
Googla litt nå på permissions, og fant en relativt oppdatert infoside på drupal.org. Her bruker de ulike grupperettigheter også, noe jeg selv ikke har gjort. Tror kanskje dette kan bli vanskelig på et webhotell, men hellandsjo burde kunne gjøre noe slikt?
Synes også denne modulen var litt snedig: Security Review. Fant faktisk noen "hull" på et par av sidene mine jah... :)
Siden du får feilmeldingen "Page not found" tipper jeg at dette ikke kommer av feil filrettigheter, men at du har feil intern path fordi du kjører på en server med virtuelle kataloger. Du kan prøve å sette basepath manuelt i htaccess-fila (se seksjonen for RewriteBase nesten nederst), eller i settings.php
Tusen takk for svar. Har prøvd etter beste evne å ta til meg deres konstruktive innspill uten særlig hell.. dog må det sies at jeg ikke har nevneverdige ferdigheter i dette, da dette er helt nytt for meg.. 15 år siden jeg lagde min første og eneste nettside..
Er det noen som er villig til å ta en titt på mitt oppsett, send meg en pm og jeg vil gi tilgang til min nas og phpadmin, er temmelig frustrert og vet jeg gir fra meg en stor risiko, men vil gjerne ha noen med mer erfaring til å titte før jeg evt. kjøper meg plass på et webhotell... er fryktelig frustrert, irritert og sliten etter mange timer med bare prakk... Er likevel ikke interessert i å gi opp druap enda, selv om det har ødelagt nattesøvnen for en trønder uten skinnvest og bart. Er helt sikker på at jeg overser noe helt elementært og basic.
Har installert utallige ganger, sett at files mappa mi har blitt installert(created) noen ganger, og andre ganger ikke.. blir liksom ett skritt fram, og flere tilbake.
Hei. Skulle gjerne ha hjulpet deg, men eg har ikkje noko tid tilgjengeleg før torsdag natt (norsk tid). Eg bur i California.
Eg har hatt desse problema før og det er to ting eg ville ha sjekka først:
max_execution_time = 45 (Dette er minimum for meg. Normalt set eg den til 60 eller høgare.)
Håpar at du får det til.
Finn
Alden Integration
http://www.alden.no
hellandsjo:
Hvis du ønsker kan jeg sette opp et sub-domene på et webhotel jeg har med tilhørende database, slik at du kan teste hvordan det funker der.
Så kan du jobbe videre med din lokale installasjon ved siden av.
Jeg ville prøvd forslagene til fralden først, og hvis det ikke virker, få noen andre til å se på installasjonen.
Å sette RewriteBase i .htaccess burde løse problemet med "Page not found".
Hvis du får en blank skjerm på en standard installasjon, skyldes dette som regel at det ikke er minne nok til å fullføre et php-script, og dette kan løses ved å endre verdien for memory_limit i php.ini eller .htaccess.
(Memory_limit gjelder altså minne til kjøring av php-script, ikke "minne gitt til databasen". Det er heller ikke noen maksimumsverdi for memory_limit utover hva webhotel-leverandøren din setter som grense. Sjøl pleier jeg å sette dette til 256M.)
Takk for innspill, skal prøve på nytt alle innspill senere i kveld, om ikke de små lager trøbbel, slutt på ferien og nye rutiner skal innarbeides i heimen. Om da det ikke fører fram vil jeg benytte meg av de som har tilbudt å se på min installasjon.. Vil virkelig se hva Drupal egentlig er.
@ Ole Martin, om tilbudet fortsatt står ved lag, vil jeg takk for tilbudet og prøve meg på ditt webhotell... kommer uansett i ikke videre med min server.... enda.
@ hansfn og fralden om dette ikke fører fram, vil jeg gjerne at dere ser nærmere på dette, jeg tar kontakt med info om mitt oppsett, FTP etc..
Tusen takk for alles engasjement! Dette må da gå an å løse:)
Skal sende deg innloggingen fra FTP og phpMyAdmin i løpet av kvelden via kontaktskjemaet.
Innlogging sendt pr. e-post.
OK, jeg fikk til slutt installert Drupal for hellandsjo. Ingen av forslagene i denne tråden var riktig og det tok meg (litt for) lang tid å skjønne hva som var problemet - tiden på serveren (som var 6. oktober 2004!). Jeg ble litt lurt av/forvirret over at index.php?q=node gav "not found". Da jeg oppdaget at index.php?q=user og index.php?q=admin virket, ble det litt klarere. Installasjonen var tydeligvis ufullstendig - det var ikke definert noen oppføringer for "node" i tabellen "menu_router".
Etter at jeg stilte klokka på serveren, så gikk installasjonen greit.
I ettertid ser jeg at installasjonen stoppet i steg 2 av batch-installering av modulene. Tydeligvis er tid en avgjørende faktor (for JS-koden?). Jeg kommer til å opprette en sak på drupal.org.
Tusen takk til alle som har gjort en innsats for å hjelpe meg. Gleder meg til å komme hjem over helga og begynne å teste! Håper jeg etterhvert kan gi noe tilbake.