Mine erfaringer

Etter langt tids vurdereing vil jeg komme med et innspill til kommende styret/årsmøte.

I fjor ble det opprettet en funksjon som "webredaktør". Etter å ha hatt ansvaret for denne funksjonen nå i snart ett år, er mine erfaringer at dette er fullstendig bortkastet energi. Grunnen er så pass enkelt at jeg har vært overstyrt av John Noceda, som har fjernet innlegg ut fra "Jeg synes ikke..." og "Jeg mener". Det har ikke vært noen diskusjoner mellom oss på forhånd. Så hvis dette skal være slik at hvem som helst (Maintainer) kan overstyre og gjøre som man ønsker, er dette totalt feil benevnelse på funksjonen "webredaktør", eller enkelte personer går langt over sin rolle her. Derfor har jeg også omtrent sluttet med all aktivitet på drupalnorge.no. Siden står omtrent på "null" uten fremdrift, noe som bør få noen og en hver til å reagere?

Ser også at diskusjoner om funksjoner etc. renner bort i sanden. Her bør vel de som er mest aktive på siden få en større påvirkning enn de som ikke deltar med stoff eller svarer på forumet?

Ser også at det er vanskelig å flytte foreningens sider til ny server, og stiller meg spørrende til det. Er vel ikke alene om det heller.

Ihvertfall har jeg gått såpass lei av dette tullet at jeg nå bare trekker meg fra de funksjoner som årsmøte satt. Jeg har tidligere sendt noen e-poster til styret om dette. Men det er ikke lett å bære "staur". Også ved min deltakelse fra arbeidet med Drupalcampen i fjor fikk jeg samme erfaring, med overstyring fra samme person. Må jo lure på om det henger noe "gammelt" igjen her??

Arbeidet med drupal.no har gått sakte men sikkert fremover, så der er det et fint samarbeid mellom Hans Christian, Geir og meg. Vi jobber godt sammen, men vi er alle opptatt med egne ting i tillegg. Vi skal ha ett nytt arbeidsmøte og ferdigstille oppgaver som vi ble enige på siste møte. Har ellers hatt en god kommunikasjon med alle de andre som jeg har blitt kjent med i drupalmiljøet, noe jeg ønsker å ta med meg videre.

Dette forholdet bør styret/årsmøte rydde opp i. Etter at det ble dannet en forening trodde jeg at det var foreningen ved styre/årsmøte som skulle styre hjemmesider og aktiviteter, og ikke en enkeltperson.

Jeg for min del ønsker ikke en lang diskusjon eller konflikt i drupalmiljøet, så jeg sier ifra nå hvilke erfaringer jeg har hatt, trekker meg stille og rolig ut fra dette. Har en del annet å bruke min energi på. (drupal.no, for der er det et fint team-samarbeid, samt egne prosjekter)

hansfn
31 juli, 2012 - 09:53
hansfns bilde

Hm, dette var dårlig nyheter. Vi trenger en redaktør som passer på drupalnorge.no.

Nå vet jeg ikke hva slags overstyring det har vært snakk, men jeg skjønner at det er frustrerende. Du har allerede snakket med styret (som jeg syns var riktig å gjøre) uten at det har hjulpet.

Jeg regner med at din beslutning er endelig? I så fall får du ha takk for innsatsen denne gang. Jeg regner med at styret jobber med å finne en ny redaktør?

PS! Flytting av forening.drupalnorge.no er enkelt - se mitt svar.

Ole Martin
2 august, 2012 - 14:39
Ole Martins bilde

Takk for det hansfn.

Jeg regner med at din beslutning er endelig?

Den er nok det, slik det ligger an nå. Så blir det nok en ny redaktør ved neste årsmøte vil jeg tro. (for å være litt ironisk, folk står jo i kø for å gjøre en innsats her :-)

Jeg ønsker å fortsette å være med på å utvikle drupal.no videre. Det er ennå en del ting som må på plass der. Og den siden har også store muligheter til å markedsføre Drupal og alle Drupal-brukerne.

Så får vi se hva styret vil med drupalnorge.no, og hvordan de vil at strukturen der skal være. Noe må nok gjøres for at denne siden skal bli aktiv og interessant nok å besøke og bruke.

Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
cleanpixel.no
9 august, 2012 - 21:48
cleanpixel.nos bilde

Jeg synes det er synd at du trekker deg Ole Martin, men så lenge du har bestemt deg for det så tar vi det selvsagt til etterretning.

Nå skal jeg ikke gå inn i de enkelte punktene, da det er mange motstridende meninger. Det eneste jeg vil si, er at jeg har snakket med flere rundt engasjement generelt.

Det er nok en viss følelse av oppgitthet blant mange av de involverte, og delvis tror jeg dette er naturlig for enhver forening som etableres. Det tar noen år å få ting skikkelig igang!

Rent praktisk så vil drupalnorge.no nå være styrets ansvar så vidt jeg kan se, og det kan være naturlig å vente til årsmøtet med å finne en ny webredaktør. Selve stillingen har jeg tro på, og vil også takke Ole Martin for engasjementet og en god jobb i stillingen!

Det er jo heller ingen hemmelighet at styret har hatt problemer med kapasiteten, de aller fleste har hatt veldig fulle timeplaner.

Uten at jeg skal ta en stor debatt på det akkurat i denne tråden, så lurer jeg på om det ikke kan være en bra ting å rokere litt om generelt. Eksempelvis ved at vi får inn nye krefter i styret, samt andre stillinger.

Hvis det er noen som kunne tenke seg å være fungerende webredaktør frem til årsmøtet, så er det bare å ta kontakt - så vil jeg ta det opp i styret.

Ellers så er du selvsagt velkommen til å bidra på drupal.no på ordinær måte, Ole Martin!

Daglig leder Terio AS / Cleanpixel.no

Visuell webutvikling - drift fotostudio Oslo

Ole Martin
10 august, 2012 - 19:44
Ole Martins bilde

Takker for fine ord.
Nå er det snart 2 år siden foreningen ble dannet, så jeg tror man ikke må gjemme seg bak at foreningen er "nydannet" lengre, da lurer man seg selv. Styrets jobb er å lede og styre miljøet med konskvent og fast hånd.

Her er det "barnesykdommer" som ikke vil slippe taket. "drupalnorge.no" kunne blitt en viktig arena for support, nyheter og opplæring. Men her savner man det helt vesentlige, som jeg har påpekt tidligere i denne tråden, samt omtrent alle drupalbedrifter og aktive drupalhobbyister. Det er ikke bare under Drupal-campen det er viktig å vise seg fram :-)

Jeg fortsetter gjerne på drupal.no
Kanskje man skulle se litt mer på hva drupal.no kunne brukes til i tillegg til det som er der nå?

Og jeg slutter selvfølgelig ikke med å følge med den rivende og gode utviklingen til Drupal, og å publisere interessante nyhetene, pluss å drive "opplæring" (web-basert og lokale "workshop"), men det vil da skje på en annen arena.

Ønsker den som overtar lykke til videre.

Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs