Bakgrunnsfarge
Hvordan får man bakgrunnsfarge?? Det er ikke blant komponentene i fargeskjemaene til temaene/themes jeg har sett. Jeg så i en tråd på Drupal.org at det fantes en modul for det i Drupal 6 (som jo ikke fungerer i 7 som jeg bruker), men at det skulle være inkorporert i Drupal 7. Eventuelt hvor? Jeg tenker på bakgrunnsfarge for hele siden, ikke body-feltene man ellers kan fargelegge ved å skrive html.

Normalt i CSS-fila.
Kunne du lenke opp themet du bruker og den modulen du nevner?
Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
Jeg glemte dette for en stund, men famler fortsatt rundt i tussmørket. Jeg må vel forholde meg til CSS. Her er lenke til innlegget og modulen. Jeg bruker Skeleton theme. Jeg vet ikke nok om CSS til å lokalisere informasjonen om bakgrunnsfarger og å få den til å gjelde bestemte områder. Tar gjerne imot et tips, selv om dette ikke er et CSS-forum.
Diskusjonen du lenker til gjelder spesifikt for temaet Four Seasons, så når det står at dette er inkorporert i D7, mener de nok D7-versjonen av Four Seasons.
Hvis du vil slippe å redigere CSS direkte, finnes det flere moduler som lar deg bytte bakgrunnsfarger og bakgrunnsbilder. Du kan f.eks prøve Dynamic Background: http://drupal.org/project/dynamic_background
Har installert Dynamic Background, men finner ingen måte å velge farge på? Kun opplasting av bildefiler såvidt jeg kan se.
Det står følgende i modulen
Sitat:
Enables site administrators to upload a range of images and select one as background on the site. This enables non HTML/CSS aware administrators to quickly change the background image on a site from within the administrator interface.Sitat slutt
Du kan jo lage et png-bilde med den fargen du ønsker. Vil tro at det trenger ikke være store fila.
Kan ikke tro det skulle være vanskelig å legge til en bakgrunnsfarge via CSS. Hvis ingen kommer med et bedre svar imellomtiden kan jeg laste ned themet og se litt på css-fila.
Det jeg fant i "type.css"
background: #f1f1f1;/* IE10 */
background-image: -ms-linear-gradient(top, #ffffff 0%, #f1f1f1 100%);
/* Mozilla Firefox */
background-image: -moz-linear-gradient(top, #ffffff 0%, #f1f1f1 100%);
/* Opera */
background-image: -o-linear-gradient(top, #ffffff 0%, #f1f1f1 100%);
/* Webkit (Safari/Chrome 10) */
background-image: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0, #ffffff), color-stop(1, #f1f1f1));
/* Webkit (Chrome 11+) */
background-image: -webkit-linear-gradient(top, #ffffff 0%, #f1f1f1 100%);
/* Proposed W3C Markup */
background-image: linear-gradient(top, #ffffff 0%, #f1f1f1 100%);
/* IE6-9 */
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#ffffff', endColorstr='#f1f1f1'); }
Hvis du forandrer følgende (ligger i linje 132):
background: #f1f1f1;(med kodene til din egen farge.Og deaktiverer de andre linjene der?
Går det ikke kan du bare laste opp igjen fila "type.css" så lenge du ikke har gjort andre forandringer der, eller fylle inn igjen "originalteksten" som var der.
Takk for svar. Jeg kan endre bakgrunnsfarge for hele nettstedet i style.css (ikke type.css) ved å endre fargekode i den første body-taggen, linje 5. Fikk ikke noe resultat av å endre i linje 132.
Ved å laste opp en farge-PNG i Dynamic Background får jeg denne fargen på hele siden idet jeg åpner den noden som denne fargen er aktivert for.
Jeg er et stykke på vei, men det jeg ønsker er å ha en bestemt farge som bakgrunn på de enkelte artikler og blokker, slik at de har en annen farge enn bakgrunnen på siden/nettstedet forøvrig (burde kanskje nevnt det tidligere, beklager). Hvis man skriver fargekode i body idet man oppretter en artikkel eller blokk i Drupal genereres den også til hele siden, ikke bare til blokken.
Jeg må altså lokalisere hvor i CSS denne generaliseringen ligger og endre på det. Eller kanskje det kan gjøres i Dynamic Background som har to CSS-felt: The CSS selector string to target with the background image og The CSS to insert with the background image. Den første høres ut til å kunne gjøre susen, men jeg vet ikke hva jeg skal skrive for å få ønsket effekt.
I Drupal får hver node en egen klasse på bodyfeltet. F.eks. slik:
<body class="html not-front logged-in no-sidebars page-node page-node- page-node-2 node-type-article admin-menu">Eksempelet over er hentet fra kildekoden til visningen av node 2.
I CSS stilarket kan du f.eks trigge body-feltet kun for spesifikke noder slik:
body.page-node-2 {Din CSS her...}Men jeg har ikke sjekket ut themet du bruker, så det er mulig du må fjerne noen overrides der i så fall.
Thor Andre Gretland | Front Kommunikasjon
www.front.no