Oppgradere Drupal (starte ny nettside Drupal 7)

Hei!

Jeg har Drupal 6, og har stort sett vært fornøyd med den. Har web-hotel hos Bluehost, er er fornøyd med det. Jeg er ikke datakyndig, men har fikset det meste av hva jeg har trengt så langt.

Jeg så Drupal har kommet med verson D7, og den ser fin ut. Lurer på om noen har hoppet over fra D6 til D7 uten problemer?

Dette må ikke koste skjorta, for å si det sånn. Jeg trenger en side der jeg kan enkelt og greit kan plassere bilder rundt omkring og plassere teksten også på alle kanter av bildene. Og der dte går raskt å sette inn artikler og bilder.

Jeg trenger råd og tips på hvordan jeg kan få oppdatert til en brukervennlig Drupal, med noe mer spennende design og som er like rimelig i bruk som D6.

Hvordan gjør jeg isåfall dette i praksis?

Bente H.

Ole Martin
14 juni, 2012 - 08:30
Ole Martins bilde

Hei Bente.
Jeg har nettopp oppgradert en side, og det kan av og til være noen små-problemer, ut fra hvilke moduler du bruker. Normalt så løser det seg greit. Les her.

Trenger du hjelp kontakt meg via kontaktskjema her eller på e-post(ole.martin.meyer@gmail.com).

Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
Hedman321
14 juni, 2012 - 10:56
Hedman321s bilde

Hei og takk for svar:-)

Jeg tenkte å lag en ny nettside, altså beholde den gamle og oppgradere den siden. Hadde tenk å leie et nytt web-hotel hos Blueshost (de har tilbud nå) og sette opp en ny side.

Men ellers så så bruksanvisningen grei nok ut, for å få oppgradere til Drupal 7.

Kanskje et dumt spørsmål, men er dte letetre å sette opp en ny Drupal side, og da få Drupal 7 direkte med en gang? Jeg jobber med å finne ut av dette parallelt med dette, selvfølgelig..

Ettersom jeg er utrenet i dette, så gikk det faktisk ganske bra å sette opp en ny side, men kan kludre det til når jeg oppgraderer. Men trenger i utgangspunktet to web-sider.

Bente H.

Bente H.

Ole Martin
14 juni, 2012 - 11:24
Ole Martins bilde

Hvis din D6 versjon ikke har noe innhold du vil ta vare på så er det mye lettere og mindre arbeid å sette opp en ny side.

Holder på med å oppgradere en nå og møtte på noen problemer som må fikses i databasen - surt, men det kan være at jeg slurvet med deaktiveringen av moduler.

På en annen side (for de med D6-versjoner som har innhold, oppgrader en kopi og ikke orginalsiden første gang. Ihvertfall, ta BACK-UP!!

Se også priser hos minhost.no :-) Kan lønne seg ang. god support.

Hedman321
14 juni, 2012 - 15:04
Hedman321s bilde

Hei igjen,

Jeg fikk installert Drupal 7 UTEN problemer!! La den til i tillegg til den andre jeg har.
Det gikk utrolig bra. Nå er det bare å finne Themes som passer bra.

Dette blir spennende:-)

Bente H.

Ole Martin
14 juni, 2012 - 17:10
Ole Martins bilde
Forumstatus: Åpen»Ferdig

Flott, bare spør her viss det skulle bli noen hindringer på veien. Så bare kjør på du. Setter da denne som ferdig, (du kan åpne den viss du trenger) så starter du bare nye tråder ut fra hindringene etter hvert.

PS. velkommen som "Drupalist".

Hedman321
14 juni, 2012 - 18:02
Hedman321s bilde
Forumstatus: Ferdig»Trenger mer info

Hei,

Fikk ikke til å starte ny tråd her..

Nå er neste spørsmål: Hvordan får jeg installert them´et jeg har lastet ned på min MAc og få det plassert sammen med de andre innebygde theme´ene på nettsiden min?

Har lastet opp denne
http://demo.themebrain.com/#purity ..skal være være tilpasset mac og Safari som jeg har..

Bente H.

Hedman321
14 juni, 2012 - 18:04
Hedman321s bilde

Har noen erfaring med dette theme´et? Jeg ønsker en litt mer utfyllende web.. mulig jeg har gapet over for mye, men liker utfordringene:-)

Bente H.

Ole Martin
14 juni, 2012 - 18:48
Ole Martins bilde

Du kan gå til "/admin/appearance/install" og installere det direkte fra drupal.org eller fra en nedlastet theme. Eller du kan laste det opp i "sites/all/themes". og går inn og aktiverer det på "/admin/appearance"

Ellers så finner du mye godt stoff her også: Innstallering av ..

Hvilken maskin/OS du bruker har ingen betydning da alt foregår på serveren til din webleverandør.

Ole Martin
14 juni, 2012 - 18:50
Ole Martins bilde

For å starte en ny tråd kan du gå til http://www.drupalnorge.no/forum og velge det forumet som passer best til det du trenger hjelp med.

Hedman321
17 juni, 2012 - 13:00
Hedman321s bilde
Folksonomi: -oppgradere»+Blocks

Hei!

Nå har jeg fått lastet opp Drupal 7, gikk bra, og jeg valgte å laste opp et gratis Theme "CorporalClean".

Dette Theme´et er stilrent og fint, og har et slidshow i banneren. HEr skal man også kunne plassere artiklene side om side, opptil 3 i bredden.

Men under menyen "Blocks", finnes kun "first sidebare", og ikke slik som i Drupal 6.f.eks, "right-left" osv.

Jeg forstår ikke hvordan jeg kan plassere disse boksene ved siden av hverandre, samt legge inn egen tekst og bilder på slideshow´et. Det er en drop-down-meny, noe som jeg ikke finner ut av.

Og når jeg har fått artiklene opp på sidne, så synes der også "Image", "Body" og "Tags", noe jeg heller ikek forstår noe av. Sikkert en liten filleting, men dog litt ok.

Dette Theme´et er behagelig å se på, ryddig og stilrent, og håper disse tingene kan løses.

Har noen her peil? Linken under viser en gratis Demo.

Bente H.

http://demo.drupalizing.com/?theme=corporateclean

Bente H.