Bruk av bilder og tekst på hjemmeside
Hei.
Hjemmesiden er endelig klar for å legges ut, men det er noe jeg vil ha avklar 100% før jeg gjør siden offentlig. Jeg har forstått reglene for opphavsrett og bruk av bilder/tekst på nett. Det jeg lurer på er om jeg behøver tillatelse fra produsentene av ulike produkter for å bruke de standard bildene og varebeskrivelsene som de ofte legger ut på egne hjemmesider?
En annen ting er om det finnes noe lignende som TONO (musikk) når det kommer til bildebruk? Har forstått det slik at Creative Commons kanskje er det nærmeste man kommer, men om noen har noen gode råd så tar jeg de gjerne med. Tror kanskje jeg er for kritisk til hva jeg bruker :-)

Alle bilder som ikke er merket med at du fritt kan bruke dem, er det opphavsrett på. Spør, så slipper du ubehageligheter. Tekst er mye enklere da du lett kan omskrive den. Kopierer du tekst må du oppgi kilden. Men det er vel lettest å omskrive litt hvis det gjelder lite tekst.
Jeg bruker mye kopiert tekst med innlakt referanselenker. På kreftpasienten.no blir selv omskrevet tekst gitt referanselenker hvor vi oppgir kildene.
Se Åndverksloven
Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
Lager ikke du en nettside for en forhandler? I så fall har de helt sikkert en avtale med produsentene om bildebruk osv. Snakk med forhandleren.
Takker for svar.
Jo, jeg har allerede en avtale med flere produsenter. Men dersom jeg ønsker å omtale et produkt som vi ikke har i butikk eller hvor vi har en spesiell avtale med produsenten, kan jeg da benytte varebeskrivelsen og bildet som gjerne ligger på produsenten sin hjemmeside (så lenge jeg oppgir kilde), eller bør dette også avklareres?
Jeg ville ha sendt en forespørsel til produsenten direkte for alle bilder og tekst som er der. Da har du alt ditt på det "tørre". Skriv at du oppgir kilden for det, for det er tross alt en god markedsføring for produsenten(e).
Jeg var ute for en artig episode på overnevnte side som jeg lager. Lenket opp noen andre steder med logoen deres. Fikk da beskjed at jeg måtte få tillatelse til å bruke logoene (bilder), eller bare bruke tekstlenker.
Nå vet jeg at å bruke tekstlenker er faktisk mye bedre enne bildelogoer for helheten på siden. Dette er kanskje litt på siden av det du spør om, men greit å ta med seg.
Regner med at du har fått dine svar.