Problemer med Paypal - noen som har erfaring?
Vi i styret har nå mailet frem og tilbake med disse xxxx-ene i Paypal en stund. Det står et ikke ubetydelig beløp på kontoen, men ingenting kan overføres til kontoen vår...
Problemet ser ut til å være at vi har registert oss som ideelt foretak, som en forening jo er. Men så kreves det mye papirer, og de godtar ikke ting som at vi er registrert i Brønnøysundregistrene engang!
Vi har nå konvertert tilbake til kommersiell bruker, men det ser ikke ut til å ha hjulpet.
Noen som har erfaringer med dette? Har de feks et faktisk kontor her i Norge, eller må vi bare satse på at de ikke tror vi er terrorister og konfiskerer pengene?
Vet ikke helt hva jeg skal si, det hele virker ufattelig amatørmessig...
Ta kontakt hvis det er noen som vil hjelpe her, foreningen trenger å få ut pengene - og i det minste få en Paypal-konto vi kan stole på...
(poster dette her for å få publikum, i foreningsdelen ville det nok ikke blitt lest)

Høres merkelig ut, men antar at en eller annen har fullmakt til kontoen.
Bare en flyvetanke:
Opprett en nettbutikk, opprett en vare/tjeneste med pris tilsvarende saldo på PayPal.
Kjøp varen/tjenesten.
Det kan oppstå mva-problematikk.
Jeg har fått link til en mail Hilde fikk nå, der er det litt mer detaljer.
Det er jeg og John som har fullmakt for kontoene - så mesteparten skal jeg nok få gjort.
Sånn som det er nå er alt låst, det er det jeg synes er helt hinsides - disse amerikanerne sitter altså på foreningens penger bare på grunn av en papirmølle de insisterer på!
Hadde vi registrert oss som kommersielle, så hadde nok ikke dette blitt noe problem... Worst case nå, er nok å måtte få attest fra Brønnøysund, samt fra Skatt øst...
Daglig leder Terio AS / Cleanpixel.no
Visuell webutvikling - drift fotostudio Oslo
Jeg er ikke sikker på om det hadde gjort stor forskjell å registere seg som kommersiell. De krever, så vidt jeg kan se fra e-posten de sendte i oktober, tre ting som vi ikke har gitt dem ennå:
- Kopi av bankutskrift så de er sikre på at kontoen er vår
- Bekreftelse på hvilke personer som skal ha tilgang til kontoen
- Bekreftelse på at vi er ikke-kommersielle
Jeg antar at de ville krevd de to første også hvis vi hadde sagt vi var kommersielle.
PayPal var brukbart kjapp med å svare på spørsmål i høst (selv om svarene noen ganger var så lite informative at jeg måtte gjenta spørsmålet), så jeg regner med at det går greit for dere å finne ut av det etterhvert :-)
PayPal er håpløse å få gode svar av. Har omsider klart å få til en konto for en klubb jeg har laga sidene til, men det tok omtrent et år å få forstå hvilke, for så å få tak i og godkjent alle papirene de trengte. Ikke ser jeg at disse papirene egentlig utgjør noen forskjell heller, men så er jeg jo ikke amerikansk advokat heller... :P
Uansett, i vårt tilfelle var et av kravene at vi hadde et kredittkort(!). Har dere det? Vi måtte betale inn et beløp og deretter oppgi en kode som kom på kontoutskrifta på det beløpet som var trukket (for å bekrefte at kontoen var vår (som om vi ville oppgitt en annens konto... tsk)).
I tillegg fikk vi en attest fra Brønnøysund som sa at vi var ideelle og at vi var registrert som en ideell org hos dem.
I vårt tilfelle var vi en undergruppe av en større org, og benytter deres org.nr., så vi måtte også ha en bekreftelse fra "moderorganisasjonen" om at vi faktisk var en undergruppe av dem.
Dertil kom en attest fra leder, og en attest fra meg som kasserer, begge hvilket bekreftet at kasserer skulle ha full tilgang til kontoen(e). I tillegg måtte vi begge legitimere oss med scan av pass e.l.
Som Hilde sier, så er svar fra Paypal veldig lite informative (og jeg har følelsen av at det stort sett er svært standardiserte svar...), så det er jo ikke så mye hjelp å få fra dem. Såvidt jeg vet har de ikke noe norsk kontor heller. Jeg var ganske så irritert innimellom når svarene jeg fikk var de samme hver gang, selv om jeg ba om utdyping på diverse punkter.
Det sagt, nå som alt er ordnet hos oss, fungerer det veldig greit, så for oss var det verdt slitet, selv om jeg holdt på å gi opp et par ganger undervegs der...
Det er kraftige økte krav til dokumentasjon for ideelle organisasjoner etter Wikileaks. Har en kunde som måtte gå flere runder før det gikk i orden, men det lar seg ordne.
PayPal har norsk kontor/representanter som det går ann å snakke med.
Atle
@Atlea: Har du kontaktinfo til det norske kontoret? På paypal.no får jeg bare fram denne meldingen:
og telefonlenka funker ikke i det hele tatt (viser bare tilbake til samme side).
Ville vært veldig interessant å vite hvordan man kommer i kontakt med representanter som faktisk forstår hva en spør om..!
Noen som har andre løsninger som kan brukes?
Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
Vi kan alltids sende ut fakturaer gjennom Tripletex, og så kan folk betale i nettbanken sin.
Tenkte mer på en kort-løsning.
Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
Snart kan vi lage hele greia så smooth som bare det - enda bedre enn en kortløsning med elektronisk faktura fra Tripletex.
Finnes nå også i versjon D7.
/Sten
Utvikler Drupal moduler (Tripletex og FAQ Ask)
Scrum Coach (Bouvet Blogg)
Stenjo - jeg vil gjerne få implementer Tripletex! Vi bruker det for foreningen allerede.
Siste nyheten er at Paypal-kontoen vår er åpnet for uttak, endelig... Ser ut som de har kommet frem til at vi IKKE er terrorister allikevel :)
Jeg har nå overført det månedlige beløpet til kontoen vår, men får ikke overført til foreningens kredittkort.
Derfor har jeg knyttet mitt private kort til paypal, og vil om mulig føre det via dette og rett over på kontoen vår i DnB Nor. For å holde dette ryddig, vil jeg poste dette når det skjer på forumet.
Vi får ha som målsetning å ha en ny betalingsordning oppe i løpet av sommeren, fint at flere kan bidra slik som med Tripletex-modulen!
Siste oppdatering: jeg har nå overført et nytt månedlig minstebeløp fra Paypal til foreningens konto.
Det er midler til å ta litt småutgifter, slik som regnskap i den grad vi har behov for det.
Jeg vil fortsette å rydde i papirarbeide og liknende, og har en løpende dialog med andre styremedlemmer rundt dette.
Mer info kommer fortløpende, og til slutt skal vi ha fått inn både regnskap og en fungerende betalingsordning!