Legge til bilder

Hei hei..

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg er rimelig ny i drupal verdenen og holder på å lage meg en nettside. Har klart å fomle meg frem til noe som begynner å ligne en side men jeg står fast i problemet om hvordan legge til bilder på nettsiden.
Noen som kan hjelpe meg med en aldri så liten forklaring på hvordan jeg kan få til det?

Jeg hadde tenkt å ha noen bilder på forsiden men også på de forskjellige sidene jeg har laget i menyen.
Jeg har lastet ned image modulen

Hadde satt veldig pris på svar, har prøvd å finne ut av det i 2 dager men kommer ingen vei :)

Hilsen en frustrert nykommer

erlingpj
13 september, 2010 - 09:44
erlingpjs bilde

Når du sier "legge inn bilder på nettsiden", mener du da bilder som skal legges inn i nodene du lager?
Eller tenker du på bilder i websiden i form av det generelle designet, slik som et bannerbilde i toppen på siden(e), eller f.eks en logo?

For å legge inn bilder i noder har jeg brukt:
CKEditor, http://drupalmodules.com/module/ckeditor-wysiwyg-html-editor
CKFinder, http://ckfinder.com/

Mvh. Erling

Charli
13 september, 2010 - 18:09
Charlis bilde

Jeg tenker på bilder som jeg kan legge inn sammen med f.eks et produkt. Slik at man kan se bilde ved siden av en beskrivelse el.

Takker så mye for svar og at det kom raskt. Alltid greit å få litt hjelp noen ganger.

Mvh.
Charli

steinmb@drupal.org
13 september, 2010 - 18:37
steinmb@drupal.orgs bilde

Vi kaller dette inline images, dvs. bilder du limer inn midt i artikkelen. Drupal har mange moduler som løser dette på forskjellige måter så det er fort å gå se vill. Mange bruker f.eks IMCE for å laste opp bildene. Grunnen til jeg nevner denne er at den virker stand alone og uten du har noen WYSIWYG editor instl. Har du mere spesielle ønsker må du nok fortelle litt mere om du har noen slike editorer og hva andre moduler du som f.eks imagecache/imageapi

--
Stein Magne

Charli
13 september, 2010 - 21:58
Charlis bilde

ok, det var nyttig å få med seg også. Jeg har modulene: imagecache/imageAPI, GD2 og magic. Det er det eneste jeg har som er relatert til bilder.
Det jeg har tenkt til er å få laget meg en nettside med info om det jeg driver med og dermed følger det bilder og beskrivelse av produktet jeg vil informere om. Nettbutikk er også en ting jeg har veldig lyst til å mestre på denne siden min. Dette er så morro og lærer bare mer og mer så jeg setter stor pris på svarene og tipsene jeg får :)

Jeg prøvde meg på å laste opp et vedlegg til en av sidene men det var ikke måten. Da fikk jeg bare se at det lå et vedlegg der og når jeg klikket på det så koblet det seg opp til word siden jeg tok den fra. Sier seg vel selv egentlig, men det var ihvertfall ikke det jeg hadde tenkt.

Mvh
Charli

steinmb@drupal.org
14 september, 2010 - 09:52

Aaah sooo. Noe sånt har jeg villet løst på en hel annen måte:
1. Installer http://drupal.org/project/cck
2. Installer http://drupal.org/project/filefield
3. Installer http://drupal.org/project/imagefield

Så tar du i Bruk Imagecache (/admin/build/imagecache/list) og lager noen preset for skalering/prosessering av bilder i litt forskjellige oppløsninger. Jeg pleier å lage f.eks thumb, small, medium og large. Thumb og small pleier jeg å kjøre hva vil kaller en zoom crop på, under image cache heter dette "Scale And Crop" da man ofte for disse ønsker å sikre at alle bildene er av samme størresel selv om de har forskjellig aspect ratio.

Nå er du klar for å ta imagefield i bruk:
1. Lag deg en egen content type (artikkeltype). Gå til /admin/content/types/add for å opprette en ny type for dine produkter du skal vise fram.
1.1 Endre tittel til noe som f.eks produktnavn
1.2 Under "Submission form settings" så fjerner du "Body field label" helt, da du ikke trenger denne for produkter.

Nå kan du prøve å opprette en sånn type artikkel som du akkurat opprettet. Kom du ned på beina så skal du kun kunne få fylle ut produktbeskrivelsen (tittel) for artikkelen men det er alt. Kommet så langt?

--
Stein Magne

audunlh
14 september, 2010 - 13:36
audunlhs bilde

Har du kikka på modulen Ubercart? Det er en "ferdig" nettbutikk med de egenskapene jeg tror du leter etter (mer eller mindre) innebygd...
Finnes også en bok som omhandler denne modulen, dersom du er ekstra interessert.

Tar litt tid å konfigurere, men fungerer ganske godt (har kun laget en test-side med denne modulen selv).

steinmb@drupal.org
14 september, 2010 - 14:08

Jeg unnlot å nevne Ubercart og andre da jeg tenkte "baby steps" :) er en god erfaring å kunne lage egne content type og putte inn de feltene du trenger for innhold.

--
Stein Magne

Charli
14 september, 2010 - 22:41
Charlis bilde

Jeg takker for alle tips men jeg har modulen ubercart og har begynt og sette meg inn i modulen. Stein: Jeg skal ta en titt på det du har gitt meg av info. baby steps høres ikke så dumt ut :) Som sagt så er jeg helt ny på dette. Jeg vil teste ut det du har gitt meg av "utfordringer". Ikke så dumt å begynne et sted først, er litt utålmodig i tillegg også.

Charli
14 september, 2010 - 22:44
Charlis bilde

Har modulen ubercart og jeg synes også det så ut som den har alt jeg vil ha. Den boken skal jeg lese og se om jeg får noe ut av det også men føler litt at jeg må mestre de utfordringene jeg har nå først og deretter begi meg utpå Ubercart for den er jo forholdsvis stor den og. Testside ja... Kunne jeg fått ta en titt på den? Kankje jeg lærer meg noe der også.

Takk for tips.

JohnNoc
14 september, 2010 - 23:52
JohnNocs bilde

Det er en presentasjon om Ubercart / Nettbutikk i Drupal på DrupalCamp Norge den 20.november 2010. UberCart-presentasjonen holdes av Ny Media AS (som laget NRK Butikken og Akademika.no). Kanskje det kan være interessant for deg som bruker Ubercart. :-)

Vi gjør det enkelt for deg å lykkes på nett

audunlh
15 september, 2010 - 17:01
audunlhs bilde

Kremt, tror den forsvant her for et halvt år siden.. Backuptrollet tok rotta på meg - igjen :)
Men, det funka greit, vanskeligste synes jeg er å få konto hos en betalingstjeneste, men det har jo egentlig ikke noe med ubercart/drupal å gjøre... :P
Ellers helt enig med Steinmb i at det kan være greit å gå litt rolig i svingene! Bedre å gjøre det "ordentlig" med en gang, enn å begynne å rote med gammelt rot, for å si det sånn, og det krever jo litt innsikt.
Lykke til uansett! Viktigste er å ikke gi seg :)

Charli
20 september, 2010 - 09:16
Charlis bilde

Hei igjen.
Nå har jeg prøvd å gjøre det du beskrev i svaret men står fast ved dette punktet:

Så tar du i Bruk Imagecache (/admin/build/imagecache/list) og lager noen preset for skalering/prosessering av bilder i litt forskjellige oppløsninger. Jeg pleier å lage f.eks thumb, small, medium og large. Thumb og small pleier jeg å kjøre hva vil kaller en zoom crop på, under image cache heter dette "Scale And Crop" da man ofte for disse ønsker å sikre at alle bildene er av samme størresel selv om de har forskjellig aspect ratio.

Jeg har prøvd å gå inn på neste punkt (imagefield) som du beskrev for å se om jeg har lastet ned riktige moduler og det ser ut som at jeg får gjort det du sier i dette punktet. Har ikke gjort noe med det enda.

Har du noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det til riktig?

Når jeg legger inn den adressen du sier (/admin/build/imagecache/list) så kommer jeg til en side som heter "Oppbygging" og der er det en liste:
Blokker, kontaktskjema, menyer, moduler, oversett brukergrensesnittet, URL aliases, utseendemaler.

Håper på hjelp videre, vil ikke gi meg nå. Hadde vært supert med litt svar på dette altså :)

steinmb@drupal.org
20 september, 2010 - 09:51

Du mangler Imagecache modulen. Instillingen er der du definerer denne modulen sine instillinger. Trolig har du imageapi på plass /admin/settings/imageapi/list? Du må ha disse påslått:
http://www.drupal.org/project/imageapi/
http://drupal.org/project/transliteration
http://drupal.org/project/imagecache

--
Stein Magne

Charli
27 september, 2010 - 19:28
Charlis bilde

Noen som vet hva denne error beskjeden jeg får når jeg prøver scale and crop:
Fatal error: Cannot redeclare imagecache_resize_form() (previously declared in /home/1/d/dorodog/www/modules/imagecache/imagecache_actions.inc:4) in /home/1/d/dorodog/www/modules/imagecache_actions.inc on line 18

Uansett hva jeg skriver så vil den ikke fungere. Har prøvd å tyde det som står der men finner ikke ut av det.
Mulig det er en veldig lettvin måte p løse det på men....

Stein: Takk for svar, det hjalp meg et godt stykke videre

Charli
27 september, 2010 - 20:00
Charlis bilde

ok. nå har jeg kommet så langt sett bort ifra den feilmeldingen jeg skrev her i stad.
Hadde vært supert med en fortsettelse....

Charlen

hansfn
27 september, 2010 - 20:28
hansfns bilde

Det var litt uklart om du har løst problemet. Just in case: Problemet er at du har installert en eller flere filer fra imagecache modulen to ganger. Hvis det fins filer i modules/ som også finnes i modules/imagecache/, så sletter du de først nevnte - altså slett /home/.../www/modules/imagecache_actions.inc

steinmb@drupal.org
27 september, 2010 - 21:57

Ehh høres ut som du ikke har instl. modulene dine korrekt. Du skal IKKE legge til noe som helst uten utenfor /sites –mappen. Dvs: Moduler du legger til som ikke er en del av drupal 6 skal i:
Moduler: /sites/all/modules
Themes: /sites/all/themes
Biblioteker: /sites/all/libraries

--
Stein Magne

steinmb@drupal.org
27 september, 2010 - 23:00

Ai crosspost med @hansfn. Har slått av trådet visning da jeg synes det bare er griseri.

Har du modulene på feil plass må du ikke bare slette alle filene men først slå av modulen, avinstallerer dem og SÅ slett mapper og filer du har rotet inn på feil plass. Når det er gjort kan du plassere modulene på korrekt plass og installere dem på nytt.

--
Stein Magne

hansfn
28 september, 2010 - 00:36
hansfns bilde

Ville bare si fra at steinmb har helt rett - både når det gjelder plassering i sites/all/modules og når det gjelder deaktivering av modulen før sletting. (Jeg har ryddet opp i mange databaser pga feil plassering fulgt av for rask sletting så jeg burde vite bedre ...)

Charli
29 september, 2010 - 12:12
Charlis bilde

Ok, helt supert gutter. dere er noen knupper. Jeg får til dette nå ved hjelp av dere. genialt! :)
Nå har jeg fått inn bilder til produktene mine.

vet dere om det er mulig å legge inn bilder "hvor som helst" på siden også? Med Drupal har jeg fått en feeling av at det meste er mulig å få til. Tenkte å få inn et stort bilde på hoved kategoriene i menyen min. De små bildene til produkter ligger som underkategorier.

Et spørsmål til mens jeg er i farta. Er det noen som har kjennskap til såkalt "drop down" meny hvor man kan forandre evt. str, farge osv når man skal legge ting i handlevogn og betale?

Takker og bukker så langt

steinmb@drupal.org
1 oktober, 2010 - 15:53

Vet ikke om jeg forstod deg hva du mente med de bildene siden du både snakker om menyer, kategorier osv. Er det noe sånt som dette du skal prøve på: http://skitch.com/steinmb/d3cup/skitched-20101001-155121 Hvis ikke får du lage en barnetegning som den laga der du viser oss hva du prøver på :)

--
Stein Magne

hansfn
24 november, 2011 - 15:02
hansfns bilde
Forumstatus: Åpen»Ferdig