Drupla noe for meg ?
| 20 april, 2010 - 16:38
Hei
Jeg står mellom valg å bruke joomla og drupal til ei nettside jeg skal ha. Har ikke mulighet til å la andre ta seg av dette så da må jeg pent prøve å klare alt selv. Noen mener at Joomla er best for "ferskinger" som ikke kan koding, og at Drupla bør man helst kunne litt programmering. Stemmer dette ?
Jeg er fersk, og kan intet om koding for øyeblikket...vil jeg da ha nytte av drupla ?
På nettsiden vil jeg også kjøre reklamebannere ( affilateprogram ) Er det enkelt å få til ? Og hva med når man setter seg fast og trenger hjelp..det skrytes av at joomla gir god hjelp via forum..hva med drupla hvis problemer ?
Takker på forhånd for svar
Mvh vidar Meyer
- Logg på eller opprett en konto for å skrive kommentarer
- lest 653 ganger
Delicious
Digg
StumbleUpon
Reddit
Facebook

Sv: Drupla noe for meg ?
Beklager skrivefeil...mener selvfølgelig drupal ikke drupla ( hva nå enn det er )
Sv: Sv: Drupla noe for meg ?
For ferskinger er Joomla og Drupal omtrent like enkle/vanskelige i mine ¨øyne etter å ha bygd nettsider med begge. En av de store styrkene til Drupal er nettopp miljøet rundt Drupal som er enormt og veldig hyggelige. Velg det du føler deg mest konfortabel med, Dupal er et enormt bra system og hvis dette er en enkel nettside så er det ingenting i veien for at du kan prøve å bygge den på Drupal 7 selv om den ikke er helt ferdig enda.
Når du mener at du ikke kan noe koding så regner jeg med det gjelder all type kode og det og betyr at du må velge en template som noen andre har laget siden det og utelukker HTML og CSS.
Sv: Drupal noe for meg?
Jeg har bare såvidt vært borti Joomla, så jeg kan ikke sammeligne dem, men jeg begynte med Drupal uten å kunne noe PHP-programmering, og det gikk helt fint.
steimb foreslår å bruke versjon 7, som er under utvikling og snart ferdig, men jeg ville heller gått for den siste offisielle versjonen, som akkurat nå er 6.16.
Jeg bruker ikke reklamebannere sjøl -- betyr det rett og slett at du trenger å kunne plassere innhold (bilder, lenker, tekst) i et banner øverst på sida? Eller trenger du noe mer funksjonalitet, som telling av hvor mange som klikker eller noe den dur? Etter en kjapp kikk på drupal.org fant jeg denne http://drupal.org/project/ad som ser interessant ut.
Mhp. forum er de engelskspråklige forumene veldig aktive, mens det er litt mer stille på norsk side. Så lenge du ikke har altfor vanskelige spørsmål får du nok svar her rimelig fort. For vanskeligere/mer uvanlige spørsmål kommer du nok lenger på engelsk.
...og selv skrev jeg druapl to ganger når jeg skrev denne innlegget, så du er ikke den eneste som stokker bokstaver i farten :-)
Sv: Sv: Drupal noe for meg?
Takker steimb og zirvap for svar :))
Jeg prøvde meg veldig kort på joomla, men ble endel startproblemer. Plutselig fikk jeg ikke lastet opp bilder til editoren..og så fikk jeg problem at jeg ikke fikk logget meg inn. Har ikke tenkt å gi meg, men vil bare teste drupal først for å se om det går mer smertefritt.
Når det gjelder affilateprogram/bannere så er det slik at jeg vil legge ut mange bannere nedover på sidene. Man får jo koder for hvert banner fra sin affilate samarbeidspartner...og det vil da bli registrert hvor mange klikk og eventuelt salg hvert banner på siden min gir. I joomla var det lagt inn en boks som man bare kunne lime inn disse kodene...og fortelle hvor man ville ha de forskjellige bannere og man kunne følge med på antall klikk etc. Da må det vel en tileggsmodul til så takk zirvap for linken..ser ut som det er akkurat hva jeg er ute etter
Bortsett fra bilde og tekstredigering selvfølgelig er det på nettsiden min viktig at affilatedelen fungerer bra, samt mulighet for forum og en send inn melding funksjon. lurer litt på sistnevnte..når noen sender inn melding via slike bokser vil man da måtte gå inn på drupal for å lese eller kommer de til ens email adresse
Hvis det er noen som har noen tips for å unngå eventuelle nybegynnerfeil så er det flott. takker for svar :))
mvh
Vidar meyer
Sv: Sv: Sv: Drupal noe for meg?
Ikke helt sikker på hva du mener med "send inn melding funksjon" men Drupal kommer med et kontaktsjema du kan benytte der du kan lage deg forskjellige skjema og fylle inn mail adr. som informasjonen skal sendes til. Drupal generer disse mailene og dropper de i den lokale mailtjenesten på serveren du kjører Drupal på. Har serveren ikke noen støtte for mail dukker det såklart ikke opp noe mail :)
Litt hjelp på veien
Lager du en side for fremtiden, sats på Drupal. Drupal har mange forskjellige moduler og er mye enklere å bruke når du bare setter deg inn i det grunnleggende. Bruk Versjon 6.16 på grunn av de mange moduler du ønsker å teste ut. (regner med at du vil prøve ut forskjellige funksjoner).
Her er noen lenker du bør se på:
http://drupal.org/project/affiliate
http://drupal.org/project/uc_affiliate2
http://www.affiliateforum.com.au/forum/f7/joomla-versus-drupal-311/
Utdrag fra posten: "Joomla is for people who's Mums won't let them play with Drupal."
http://www.google.no/search?hl=no&client=firefox-a&hs=TH1&rlz=1R1WZPB_no...
Har selv ikke lest hverken forumtråden eller testet affiliatte-modulene enda, men kan både Joomla og Drupal meget godt, så jeg regner med at disse modulene har samme kvalitet som resten av Drupal. Se forresten på issius-køen for alle nye moduler, da ser du eventuelle problemer som kan komme.
Hei igjen Takker for svar.
Hei igjen
Takker for svar. Jeg har hatt en liten betenkningstid og tror jeg vil satse på Drupal fremover
Men jeg har et spørsmål angående "send inn melding " og massmail. Det jeg er ute etter er å kunne registrere brukere som jeg kan massesende info tilbake til...samt at besøkende på siden kan sende melding rett fra nettsiden....feks svar på spørsmålskonkuranser etc.
Jeg vet ikke helt sikkert hvordan jeg går frem for å få dette til på best måte, så håper på tips. Vil det feks fungere med å bruke en "registrer deg" modul for å samle e-mail adresser, og en form for kontakt oss skjema som kan brukes til svar på konkuranser etc ?
Mvh Vidar Meyer